mindfulnessmamma

Dagens mindfulness

Kategori: Mindfulness


Jag fick en fråga om tips på CD-skivor med mindulnessövningar. I dagens mindfulness idag tipsar jag lite om just detta!

Boken  Mindfulness i vardagen är en utmärkt introduktion och en bra start med att komma igång med mindfulness i vardagen!  I boken finner du nämligen över femtio övningar som du kan göra hemma i helt vanliga vardagssituationer. Så som:

  • Vakna upp
  • Äta frukost
  • Diska, städa, tvätta
  • Se på himlen
  • Sätta på datorn
  • Tv-reklam
  • Stå i kö
  • Svårt att somna
  • Och många, många fler...


 

Med boken får du även en övningsskiva. Den innehåller praktiska råd och övningar som kroppsscanning, andningsankaret och sittande meditation.

Vill man utveckla sitt övande tycker jag Här&Nu-programmet har ett bra upplägg. Jag har provat delar av programmet, men inte följt det i sin helhet än så länge.


Mindfulness i livet för kvinnan : guidade meditationer

En annan fin skiva är Mindfulness i livet-för kvinnan med guidade meditationer. Den kan bland annat beställas från Existo, som beskriver sig som "Webbutiken som får dig att blomma ut." Där hittar man massor av böcker och skivor om mindfulness och mycket, mycket annat. Väl värt ett besök! Många böcker ute på marknaden innehåller en övnings-CD, perfekt tycker jag!


Mindfulness : övningar i sinnesnärvaro (5 CD + 1 DVD)


Detta övningspaket med mindfulnessövningar har jag hemma, precis som de tidigare materialen jag tipsat om här. Det här är ett jättefint paket med övningar, men kostar mer än de tidigare. För den som vill prova på mindfulness rekommenderar jag att satsa på något annat innan man vet med sig att det här är något man vill fortsätta med. Men sedan... då är detta väl värt att satsa på!

När man övar för sig själv på sin kammare tycker i alla fall jag om variation, att höra till olika röster och göra olika övningar.

Kanske har du någon bok eller CD-skiva att tipsa om?



Kommentera inlägget här: