mindfulnessmamma

En släng av en ätstörning

Kategori: Ätstörningar



Och jag kan fortfarande fundera hur en vuxen människa kunde önska sig en släng av en ätstörning? Av min ätstörning. När jag tänkar, resonerar, funderar, skriver och läser om någonting som handlar om ätstörningar, kropp, vikt, ideal, banting, förebilder.... kommer jag ibland tänka på att det faktiskt hände och det väcker fler frågor, återföder konstateranden och påminner mig om den okunskap som finns och om hur snevridet det blivit. Tokigt och felfokuserat.

En annan vuxen människa önskade faktiskt att hon kunde få en släng av min ätstörning. Av min sjukdom. Inte nu. Inte nu när jag är frisk, är tillfrisknad. Utan då. Då när så mycket var annorlunda och jag var mitt i det. Jag måste säga något om att det inte är så det fungerar. Inte alls. Tyvärr, jag måste göra dig besviken. Du kan inte få en släng av en ätstörning för att komma i form eller vilket nu målet än är. Du kan inte slänga bort den när du har fått de du vill ha. Det är en sjukdom du måste bli frisk och fri ifrån. Kämpa dig fri ifrån. Men jag sade inte just så, men det är just så det är.






KOMMENTARER:

  • Marion säger:
    2012-02-14 | 22:30:30
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Har ocksåmhört såna uttryck, vilken oförståelse och så dumt.

  • Hanna säger:
    2012-02-15 | 13:16:50
    Bloggadress: http://vagtillfrihet.blogspot.com

    Bra inlägg!!! Och absolut värt att belysa!



    Okunskapen, den är enorm. De friska ätstörda är många och de är starka i sina åsikter om att sjukdomen är ett val, för att deras eget kompenserande är så.



    Det här har även jag hört, i kombination med att min ätstörning har varit ett bevis på karaktär. Herregud.



    Kommer förmodligen skriva ihop något om detta någon dag, tack för ett bra inlägg och uppslag!!



    Kram H

  • Åsa säger:
    2012-02-16 | 14:33:16
    Bloggadress: http://hafva.blogg.se/

    Shit, fick gåshud av det här inlägget. Du har så rätt!

Kommentera inlägget här: