mindfulnessmamma

Chokladtårta a la Ellen

Kategori: Ätbart


Här kommer receptet på den goda deserten jag skrev om igår! Namnet kommer från min kusin Ellen, som hade bakat denna när vi firade henne på hennes 18-årsdag.



Chokladtårta a la Ellen

Ingredienser
:

200 g smör
4 ägg
5 dl socker
180 g mjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Glasyrtryffel:

100 g smör
300 g choklad (av bra kvalité)
2 dl grädde
1 dl socker

1. Sätt ugnen på 190 grader.
2. Smält smöret. Låt svalna.
3. Knäck äggen i en bunke, häll i smöret.
4. Sikta ner de övriga ingredienserna genom en sil. Blanda ihop smeten.
5. Smöra en form med löstagbar kant. Häll i smeten och grädda ca 25 minuter i nedre delen av ugnen.

OBS. Kakan blir bättre ju mindre man rör i kaksmeten...

Dags för tryffeln....

1. Hacka chokladen och lägg den i en rymlig skål/bunke.
2. Koka upp grädde och socker, häll över chokladen och rör om så den smälter.
2. Tillsätt det rumsvarma smöret och blanda väl. Låt glasyren stå i minst 12 timmar.
4. Bred den över den kalla kakan och dekorera med bär eller blommor. 





KOMMENTARER:

  • Åsa säger:
    2012-02-19 | 17:20:08
    Bloggadress: http://hafva.blogg.se/

    Åh wow, ser ljuvligt gott ut!

    : P

    Yes, det är i Picasa jag gör collagen. Ibland går jag vidare och lattjar med stickers (figurer) o dyl i Picknick (finns knapp dit på Picasa-sidan), men läste för ett tag sedan att Picknick ska stängas ned den 19 april.. Buuuääää!

  • Mary säger:
    2012-02-19 | 17:28:23
    Bloggadress: http://madebymaryblogg.blogg.se/

    Mmm...ser mumsigt ut!



    Själv gjorde jag chokladfondant, en favorit, men nu blev jag sugen på att göra denna eller något liknande jag med! ;)

  • Åsa säger:
    2012-02-19 | 18:39:28
    Bloggadress: http://hafva.blogg.se/

    Hello igen!

    Pix var nog fel, jag glömmer bort vad det brukar stå där.. men du vet, där man laddar upp bilden i blogg-admin, där kan man ju egentligen välja vilken storlek man vill ladda upp bilden/collaget i. Där brukar jag välja 600 mdb (eller vad det nu stod för förkortning) när jag laddar upp collagen.

    Du kan prova dig fram och se vilket som blir bäst, bara förhandsgranska, kolla och göra om om det inte blir bra.

    : D

  • Marion säger:
    2012-02-19 | 20:16:17
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Tack för det, ska garanterat testas.

Kommentera inlägget här: