mindfulnessmamma

Att vända andra kinden till

Kategori: Allmänt



Jag tänkte på det när jag varit på stormarknaden idag, att det kan ge positiv effekt att vända andra kinden till. Ibland stöter man på en person som inte är munter och kommer med en snäsig kommentar, men att svara med någonting positivt tillbaka kan verkligen ändra situationen i rätt riktning. Det kan till och med ge en snudd på oväntad effekt.

Där vid blompåsarna och presentpappret hände det. En kvinna stod och packade in sina krukväxter med presentpapper. Jag kom dit för att ta en blompåse och lite presentpapper.

Ursäkta mig, sade jag, kan jag bara få ta lite papper. Det frågade jag när hon stod och packade en blomma, mitt framför presentpappret jag skulle ta och nog blev jag en smula förvånad när hon stod kvar som klistrad mot pappret.

Nu stod jag ju här och höll på att packa mina blommor. Du hade väl ändå kunnat vänta, sade hon då jag tagit min blygsamma pappersbit. Med allvarlig röst, allt annat än glad.

Okej, men jag ska bara ta det här pappret med mig. Jag ska inte göra något paket här. Du ska få packa klart dina blommor. Vill du ha den här? undrade jag och pekade menande på den blomma som stod intill mig och sträckte den till henne.

Ja, tack. Jag blir så irriterad. De har inte ens papper att linda in sina blommor med. Och ingen tejp. Hon var märkbart upprörd.

Ja, bara presentpapper ser jag. Blompåsarna passar ju bara till buketter, konstaterade jag. Jag märkte att du var irriterad över något.

Jag tog mitt pick och pack för att gå till bilen och när jag gått några steg därifrån hördes ett väldigt glatt och muntert hej då.


Kommentera inlägget här: