mindfulnessmamma

Jag är inte min vikt-och det är inte du heller!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag äger ingen våg. Jag kommer aldrig att äga en våg för i mitt liv ska aldrig vägandet och vikten få ha en central roll. Inte igen. Aldrig mer ska jag lägga en sådan orimlig stor vikt vid vikten. Aldrig ska jag ens lägga stor vikt vid vikten. Vågen och vägandet ska inte få bli något destruktivt och tvångsmässigt en gång till i mitt liv. Jag ska aldrig mer mäta mitt eget värde efter den digitala siffran som blinkar rött på vågen.
 
 
 
Jag vet att om vikten får ett stort fokus finns det en risk att det går helt och håller till överdrift. När du upptäcker att det har gjort det, har du det redan utom all kontroll. I själva verket trodde du nog att du skulle ta kontrollen. När du märker att det har gått till överdrift har du förmodligen tappat kontrollen för länge, länge sedan. Förmodligen kommer du både att intala dig själv och omgivningen motsatsen, trots att du innerst inne vacklar och är fylld av rädslor och ångest.
 
 
 
 
Jag har valt bort vågen. Klarat av att avstå från att väga mig. Den här sommaren har jag dock vägt mig vid flera tillfällen. Jag hade gått in fasen när det var dags att göra det på ett nytt sätt. Som ett nästa steg.
 
 
 
Jag har förhållit mig till siffran på ett helt nytt sätt. Jaha. Okej. En axelryckning. En känsla av stolthet. Jag vet att mitt värde inte sitter i vikten. Siffran på vågen är inte måttet på varken mitt värde eller på hur bra jag ser ut.
 
Att vikten varit olika från gång till annan vet jag är helt naturligt och ingenting som har att göra med om jag har lyckats eller misslyckats. Jag vet att det är så mycket som påverkar vikten, sådant som helt och hållet har att göra med andra saker än hur bra jag är som person eller hur duktig jag har vara. Sådan är kroppen. Föränderlig, men ändå alltid så fantastisk och så finurligt konstruerad. Jag vet att jag lever ett hälsosamt liv och att min kropp vet sin egen bästa vikt när jag lever det liv jag vill leva. Ett liv som är bra för mig. Jag väljer inte mitt sätt att leva för att kunna hålla en särskild vikt.
 
Tvärtemot vad jag någonsin hade kunnat tro, kan jag känna mig vackrare idag i den kropp jag har nu än jag någonsin gjort förut i hela mitt liv. I en kropp och med en vikt som jag tidigare mått så väldigt dåligt av. I en kropp som jag en gång hade så mycket negativa tankar och känslor kring. Men det är en ny tid nu och en ny kropp nu. Min kropp andas friskhet och frihet.
 
 
Jag är inte min vikt. Jag är jag, värdefull och bra precis som jag är. Precis som du. Du är du, värdefull och bra precis som du är.
 
 

KOMMENTARER:

  • feministmorsan säger:
    2012-08-08 | 23:41:13
    Bloggadress: http://bloggmorsorna.se/feministmorsan

    Så bra skrivet! Jag håller med dig i vartenda ord och hoppas att fler och fler ska inse ovikten av vikten. Vårt värde sitter inte i siffrorna på vågen. Värdet sitter i oss. För att vi är dem vi är.


    Svar: Tack Linda! Det värmer. Det här ligger mig så varmt om hjärtat och det jag upplever i sommar är nytt och stort.
    Mindfulnessmamma

  • johanna säger:
    2012-08-09 | 21:05:05

    åh, vad jag tycker om dina inlägg! din blogg är verkligen en positiv pepp och källa att hämta kraft ur i vardagens kämpande. tack!

Kommentera inlägget här: