mindfulnessmamma

Om dieter

Kategori: Må bra


Jag tror inte på olika dieter och då syftar jag på alla dessa bantningsdieter, alla dessa metoder som kommer och går, men inte så ofta består. Jag tycker inte om dem och jag tror inte på dem. Jag tycker att de får alldeles får stort utrymme i media och att gemene man ägnar dem för stor uppmärksamhet.

Jag läste en artikel om att hitta rätt i dietdjungeln och i artikeln gör Stephan Rössner, professor i beteendeinriktad beteendeforskning, några uttalanden. Kloka och enkla ord som borde lyftas fram mer i strålkastarljuset.

Givetvis finns det ett problem med övervikt hos befolkningen och givetvis är det inte hälsosamt. Samtidigt får man inte glömma bort att det mindre skadligt med några kilos övervikt än undervikt. Däremot fetma är allt annat än hälsosamt.

Fetma är en av våra största riskfaktorer. En 35-åring med fetma förkortar sitt liv med elva år. Och en 18-åring med fetma löper större hälsorisker än en 18-åring som röker 20 cigaretter om dagen.

Dock är det ju långt, långt ifrån alla som hakar på olika bantningstrender som lider av fetma och också långt ifrån alla som egentligen ens behöver gå ner i vikt. Tyvärr måste jag säga.

Det finns mycket nonsensinformation och man kan kalla det Pippi Långstrumps Efraimdiet eller vad som helst-men det enda som fungerar är att äta mindre än man förbrukar, säger Stephan Rössner.

Punkt slut.

Med ett litet tillägg. Det vill säga om man är i behov av att gå ner i vikt. Annars kan man helt bortse från de orden.





Kommentera inlägget här: