mindfulnessmamma

Amning och alkohol...

Kategori: Barn och familjeliv


I dagens Aftonbladet kunde man läsa en artikel om Jenny som nekades att köpa vin på restaurang då bartendern tidigare sett henne amma på restaurangen. Hon satt och ammade medan hon drack sitt första glas vin och när hon och väninnan skulle beställa nästa omgång tog det tvärstopp. Nu känner sig Jenny ifrågasatt som mamma och diskriminera. Här kan ni läsa artikeln i sin helhet.

Jag blir, kan jag nog säga, bedrövad över att läsa detta. Och nej, inte över att hon inte fått köpa vin efter att bartendern nekat, utan att hon rent av ammande sitter med ett glas vin i ena handen ute på restaurang. Och efter det vill beställa ett till. Ifrågasatt som mamma och diskriminerad... Nja, det är snarare i mina ögon rätt otroligt att det går att vända åt det hållet.

Jag förstår den bartender som inte vill servera till en ammande mamma, som dessutom i just den stunden ammar sitt barn. En eloge till de människor som vågar sätta ner foten!

Malin Wollin skrev en bra krönika kring denna artikel, där hon ställer sig den befogade frågan Vem går ut på lokal och dricker vin samtidigt som man ammar sitt barn?

Denna Jenny ställde sedan upp i ett radioprogram där hon delade med sig av sin story, menade att man ska vara "så duktig" och att det finns en "otrolig press". Malin Wollin säger det så bra och jag kan bara instämma. "Jag tycker inte att jag är duktig för att jag inte dricker när jag ammar. Att inte få dricka alkohol medan man ammar är inte en otrolig press, det är sunt förnuft."

Aldrig
under mina alla ammande mammamånader har jag känt mig duktig för att jag låtit vinet till middagen vänta tills senare och inte har jag känt någon press-utan det har varit sunt förnuft och en självklarhet som gjort att jag valt alkoholfritt under amningsperioderna. Det finns så många saker som ammande mammor låter bli för att de märker att det påverkar barnet eller bara tror att det gör det, lök, mjölk, choklad... Så nog borde den där alkoholen vara först i raden av saker att stå över kan jag definitivt tycka!

KOMMENTARER:

  • Anders Å säger:
    2011-05-08 | 15:51:14

    Ja, man blir tydligen aldrig för gammal för att drabbas av förvåning trots att vi sägs leva i en någorlunda upplyst tid. Om inte en havande kvinna begriper att fostret påverkas av kvinnans alkoholintag, via mammans och fostrets sammanlänkade blodbanor, och att detta innebär att fostret blir alkoholpåverkat; ja, då passar nog följande kommentar till den havande kvinnan perfekt: "Detta skulle ta för lång tid för mig att förklara för dig och en evighet för dig att förstå, så därför avstår jag". Men den aktuella kvinnan kan kanske nå nya insikter genom att läsa vad "forskningen" säger om alkoholintag under havandeskapet? Tyvärr räcker det dock inte med att nå nya insikter. Det gäller ju också att tillämpa dem. Se: http://www.fasforeningen.nu/graviditet.htm

Kommentera inlägget här: