mindfulnessmamma

Om att unna sig

Kategori: Må bra


Nej, jag är egentligen inte alls så förtjust i uttrycket att unna sig. Det talas om att man ska unna sig. I sig är det ju något bra, men det har blivit snevridet på något sätt. Lite så där ursäktande, kan jag titt som tätt höra människor använda det där uttrycket när de ätit eller ska äta något. Det är ett alldeles för stort värderande tycker jag i vad som är bra respektive mindre bra att äta.

Jag tycker inte om tänket att unna sig. Självklart ska man tillåta sig äta av allt som man tycker om, men vi ska inte ursäkta oss eller komma med förklaringar på något sätt, liksom slå fast att vi måste få unna oss.

Det handlar väl om att njuta av livet och att njuta av livets goda, eller hur?




Idag har vi ätit middag hos mor och far. Min farbror är på besök hos dem just nu. Efter maten bjöds vi på mammas underbara lagomt varma jordgubbs- och rabarberpaj serverad tillsammans med vaniljvisp. Somrigt så det förslår!

Kommentera inlägget här: