mindfulnessmamma

Är du "good enough"?

Kategori: Må bra


Good enough är två ord jag verkligen tycker om och har tagit till mig. Jag använder det till mig själv och även till andra. Jag påminner mig själv om att jag både är good enough, precis som jag är, och att det jag gör är good enough.

Det är bra att påminna sig om att vara nöjd med det man gjort, stanna upp och se att det man åstadkommit faktiskt är bra nog. Ibland hade man kanske önskat att man hunnit lite mer eller att det blivit lite bättre, men det kan ändå vara bra nog. Just den gången var det så bra det kunde bli. Mitt bästa är mitt bästa. Ditt bästa är ditt bästa. Eller hur?

Det vi hör gång efter gång blir mer och mer till en sanning. Oavsett om det är du själv eller någon annan som säger det till dig blir det till slut till en sanning. Oavsett om det är ord som uttalas högt eller om det är tankar som upprepas inom dig får det dig att tro att det du hör faktiskt också är sant.



Just därför ska vi vara snälla mot oss själva. Hjälpa oss själva att vara nöjda med oss själva, att uppskatta oss själva. Om vi ger oss själva stämpeln att vi inte är bra nog, slår fast att det är så det är, blir det också vår sanning. Då har vi bestämt oss att vi inte räcker till.




Vi räcker till. Vi räcker alla till. Precis exakt varenda en av oss är good enough.

KOMMENTARER:

  • Sandra säger:
    2011-07-02 | 10:16:34
    Bloggadress: http://sandrastur.blogspot.com

    Så himla bra skrivet och väldigt, väligt sant.

    Försöker också att tänka att det jag gör är bra nog så länge jag gjort mitt bästa. Och när jag inte lyckas så bra som jag velat med något brukar jag tänka: "vad är det värsta som kan hända?". Då brukar jag kunna le lite för mig själv och komma ner på jorden, för det värsta som kanske är oftast ingenting...

  • Jenny (blogginnehavaren) säger:
    2011-07-02 | 10:46:22

    Ja, Sandra! Rätt tänkt, tycker jag! Och att tänka, "Vad spelar det här för roll om 10 år?" kan också bra i sammanhang där man fastnar i tankarna kring något speciellt.

Kommentera inlägget här: