mindfulnessmamma

Tårtdesign av en 5-åring

Kategori: Barn och familjeliv


Gårdagens födelsedagstårta designades och skapades av 5-åringen herself!



Marängtårta med choklad, chokladbokstäver, prinsessströssel och godis skulle det vara. Både mor och far i huset föreslog att vi i alla fall kunde ha lite vispad grädde eller lite hallon, men det gick inte alls hem. Födelsedagsbarnet fick bestämma fritt över tårtan. När gästerna fikat klart var det så gott som ingenting kvar av tårtan, till skillnad mot tidigare barnkalasdagar när vi haft gräddtårta.



Denna dukning planerade damen i fråga som har varit mycket engagerad inför födelsedagen. Kalaspryl efter kalaspryl hamnade i varukorgen på ICA, varpå jag tyckte att det räckte med kalasgrejer nu och att vi ju kunde servera saften i vanliga glas. "Det är väl ändå jag som bestämmer hur det ska var på mitt kalas när det är jag som fyller år?" undrade hon lite bestämt, på ett vis som kanske snarare var ett sätt att slå näven i bordet än en egentlig undran.

Ja, kanske. Kanske är det så att en dag om året är det faktiskt barnen som själv kan få bestämma över hur de vill ha dukningen, vilket fika som ska serveras och hur tårtan ska se ut. Några pappersmuggar mer eller mindre kanske faktiskt inte spelar någon roll på självaste bemärkelsedagen. Det kanske rent av är bland de bästa födelsedagspresenterna ett barn kan få, att vi visar tillit till deras förmåga att planara, organisera och genomföra det de vill göra och faktiskt tror på, att vi visar dem att vi tycker att deras förslag är värda att genomföra, att deras sätt faktiskt är good enough.



Barnens födelsedagar är en av de största höjdpunkterna på året. Jag tycker om allt från förberedelser till allt kalasande! Den här bilden tog storebror i familjen på mig under förberedelser av fikat inför kalaset.

Kommentera inlägget här: