mindfulnessmamma

Stunder med strykjärnet...

Kategori: Allmänt





.... måste inte kännas så här betungande.

Stunder med strykjärnet kan faktiskt kännas rätt så lättsamma. Allt beror på hur man förhåller sig till det som ska göras.

Jag har gett mig den på att tvättstugan ska bli i mycket fint skick. Högarna med rena kläder ska krympa avservärt. Skrynkliga kläder ska strykas och visst nytvättat ska vidare till manglingsstationen.

Jag vill få det fint och betydligt trivsammare i min tvättstuga. Sedan ska jag köpa mig en söt liten radio i någon fin färg till tvättstugan så att jag ska kunna lyssna på musik under arbetet.

Att faktiskt vara här och nu till och med i strykningen, en syssla som jag vet att många med mig bävar inför att ta tag i, kan göra det hela betydligt mer trivsamt. Lägg eventuella tankar på hur tråkigt det känns åt sidan, släpp tankar på hur stor klädhögen är, tänk istället på vad det är du gör för stunden och se hur fint och slätt det du stryker blir.

Det här tänket hjälper mig i mitt arbete med den stora högen rena kläder.
En sak i taget, ett plagg i taget...



KOMMENTARER:

  • Lotta säger:
    2011-01-06 | 16:18:04

    Tvärtom, jag älskar att vara i tvättstugan! Där finns tid för egna tankar i lugn och ro. Det är sant, min radio där nere hjälper till att skapa mysstämning.

    Kram!

  • Jenny säger:
    2011-01-06 | 16:34:07
    Bloggadress: http://mindfulnessmamma.blogg.se/

    Lotta, det är precis det jag vill lyfta fram! Att det kan vara något positivt med sådant hushållsarbete med bland annat tid för att bara vara med sig själv. Att tänka positivt redan när man ska ta itu med något är ju avgörande för hur det verkligen kommer att bli.

  • Lotta säger:
    2011-01-06 | 18:34:42

    Så sant Jenny!

Kommentera inlägget här: