mindfulnessmamma

Om förnöjsamhet

Kategori: Mindfulness



Den förnöjsamma människan, om också fattig, är lycklig; den oförnöjsamma människan, om också rik, är fattig.

Kinesiskt ordspråk


Jag tycker om ordet förnöjsamhet. Det känns bra i munnen att uttala, och det känns bra i kroppen. Förnöjsamhet. Smaka på det får du se vad som händer. Gör det några gånger.

Min mormor är en person jag tänker på när jag hör ordet förnöjsam. Hon var lika med förnöjsamhet. Förnöjsamheten fanns i ögonen, i varandet, i kroppen sittande på stolen mittemot mig, i ögonen som mötte mina i det ögonblick som var just då. Förnöjsamheten fanns i betraktandet av mina barn som fanns omkring henne, förnöjsam över att få uppleva det hon såg, förnöjsam över hur det förhåller sig med livet. Bara att få betrakta ett litet barn som ligger bara i blöjan på golver och sprattlar förnöjsamt.  Förnöjsam över få vara en del i det som sker, förnöjsam i det som var, precis som det var

Jag har hittat en del ord som jag tycker passar bra när vi pratar om förnöjsamhet:

Den som nöjer sig med vad han har kan leva i lugn och ro. Att stanna upp, se vad vi har, var vi är, vilka vi är och hur allting faktiskt förhåller sig i detta, istället för att fokusera på vad vi kanske vill ha, vart vi vill åka och vilka vi vill bli.

Den största frågan är om du är glad eller inte-inte med andra, utan med dig själv. Vi kan inte rädda hela världen och vi kan absolut inte ens hjälpa någon annan innan vi har hjälpt oss själva, i första hand med att trivas med att umgås med oss själva. Att vara med oss själva, i våra kroppar, med tankar och känslor. Mindfulnessövningar och meditation är ett fantastiskt verktyg för att komma till ro i oss själva.

Är du inte nöjd med det lilla får du aldrig det stora. Jag tänker att, är det inte många gånger det lilla som faktiskt är det stora?

Det är de stilla stunderna
som du ska leva på.
Ikväll har intet skett,
men något sker ändå.
En fågel och ett vårregn
har sjungit dig en sång.
Tag med den,
den kan hjälpa dig en gång.













I Svenska Akademiens ordbok får vi reda på att förnöjsam, om en person, innebär en person som är lätt att tillfredsställa, som har små anspråk och som är nöjd med litet. Där finner vi också det talande ordspråket

Den förnöjsamme har alltid nog.


Kommentera inlägget här: