mindfulnessmamma

Fina ord från en läsare och lite good enough

Kategori: Allmänt


Fick dessa fina sanna ord från en läsare av bloggen på tal om good enough:

"Att stanna upp, se vad man har åstadkommit hittills istället för vad man ännu inte gjort,
och ge sig en klapp på axeln för det är ett av de viktigaste må bra-tips man kan använda sig själv av. Det finns alltid saker att vara nöjd över, bara man tillåter sig att se dem!"

Så sant, så sant! Jag försöker verkligen att tänka på att se vad jag hunnit med, vad jag gjort istället för allt som är ogjort. Det går alltid att göra mer, alltid att göra bättre, jobba lite hårdare etc.

Men frågan är-vad är egentligen bättre?
Bäst är ändå att vara rädd om sig själv, försöka finna balans i livet.
Att göra mer och jobba hårdare blir då inte alls det bästa, eller hur?

"Good-enough"-tänket som jag bär med mig i vardagen är bra speciellt som en påminnelse när tankar om borden och måsten pockar på min uppmärksamhet och tankarna talar om att jag kan ännu lite bättre och att det jag gjort inte riktigt räcker till, att det inte håller måttet och kanske till och med att jag inte håller måttet.



Då försöker jag påminna mig om vad jag faktiskt hunnit med istället för vad jag har kvar. Då försöker jag se vad jag faktiskt åstadkommit istället för hur jag skulle kunna göra allt ännu bättre och ännu mer. 

Då jag se att det jag gjort faktiskt är good enough och kanske till och med riktigt bra!
Good enough-tänket kan bli en påminnelse om att jag faktiskt är good enough. Oavsett vad jag gör.

 

Kommentera inlägget här: