mindfulnessmamma

Jenny

Kategori: Allmänt


Hur går det med striden, syster?
Dukar du under i kampen, broder?
Låt mig veta. Hur många sorger ska du orka bära, hur
mycket smärta ska du mäkta med? Hur ska du någonsin
kunna straffa dig själv tillräckligt?
Svälter du dig själv?
Skär du dig?
Skär sönder dina armar, skär sönder ditt ansikte?
Dämpas ångesten med mer smärta, dämpas ångesten
med fler tabletter, dämpas ångesten med mer sprit?
Hur länge ska du hålla? Hur länge ska det gå? Förlåt att
jag frågar, men jag undrar ju bara!

Vad har de utsatt dig för?
Vilka var övergreppen?
Var du bara ett barn när det började?
Fick du nånsin vara ett barn?
Var det dina föräldrar som gjorde det?
Var det dina klasskamrater?
När förstod du att det var du själv som var skyldig?
När tog du på dig skulden?
När började du straffa dig själv?
Hur många sorger ska du orka bära, hur mycket smärta
ska du mäkta med?
Hur ska du någonsin bli ren?
Hur ska någon någonsin kunna älska en sån som dig?
Förlåt att jag frågar, men jag undrar ju bara.
När ska du förstå att du inte måste bära allting själv?
När ska du tillåta dig att stanna upp och ställa av och se
dig om och upptäcka att du är inte så ensam som du tror?

Jag har sett alla Jonas Gardells föreställningar i min hemstad. Så kommer jag också att göra framöver. Texten ovan är hämtad från Jonas bok Jenny. Jag minns när jag satt i den mörka salongen och hörde honom läsa den här texten, med inlevelse och med en röst jag ännu minns. Ibland med nästan sprucken röst. Jag var alldeles tagen, med tårar rinnande nedför mina kinder.



Kommentera inlägget här: