mindfulnessmamma

Mindfulness för barn

Kategori: Mindfulness


 Mindfulnessövningar för barn 4-7 år       Mindfulnessövningar för barn 8-12 år

Från och med nu kan man beställa skivor med mindfulness för barn, inriktade på 4-7 år och 8-12 år på Mindfulnesscenter. Barnskivorna är framtagna i samarbete med Ulla-Karin Lundgren Öhman som är förskollärare och mindfulnessinstruktör. 

"Genom att barnen tidigt ges möjlighet att träna mindfulness, får de verktyg för livet att möta en allt mer stressfylld och ständigt föränderlig omvärld. Och de får möjlighet att varje dag känna lugn och ro."

Det låter väl lockande att stanna upp ett slag tillsammans med sitt barn för en stund mjukdjursavslappning, kärleksfull vänlighet till någon du tycker om eller kärleksfull vänlighet till dig själv?

Jag kommer absolut att klicka hem dessa skivor till min familj! Att använda ett sådant här material i förskola- och skola vore alldeles ypperligt tycker jag! Mindfulnessträning är bra för alla människor-oavsett ålder!

Här är några av barns reflektioner från ett projekt med mindfulness i skolan, kring vad mindfulnessträningen har gett dem:
  • Jag har lärt mig att stanna upp och andas, tänka efter.
  • Att det är skönt att slappna av
  • Jag har lärt mig att lära känna kroppen mycket bättre
  • Att kunna sova
  • Blåsa bort tankar, vila, träna på att slappna av
  • Att jag är bra som jag är
  • Lyssna på mitt hjärta, känna lugn och ro
  • Att det är härligt att slappna av
  • Att man kan ligga och göra mindfulness, gå och sitta
  • Det har blivit lugnare i klassen

KOMMENTARER:

  • Marion säger:
    2011-12-06 | 21:51:55
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Åh vad spännande, är det musik eller är det övningar att göra med barnen?

  • Jenny säger:
    2011-12-06 | 22:22:26
    Bloggadress: http://mindfulnessmamma.blogg.se/

    Det är övningar. Nämde några exempel i texten, men gå in på hemsidan för att se mer.

  • Marion säger:
    2011-12-07 | 21:51:18
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Det måste jag också beställa, toppen.

    Tack för tipset.

Kommentera inlägget här: