mindfulnessmamma

Mer om den där julmaten...

Kategori: Må bra


Det väcker många tankar hos människor det här med julmaten och hur vi förhåller oss till den. En läsare gav mig den här responsen på inlägget Om jular utan ätstörningar. Det värmer och är såklart jätteroligt när människor uppskattar det jag skriver!

"Hon är ju fantastisk! Precis det jag tänkt de senaste dagarna.
Varför lägger vi så mkt fokus på att julmaten är farlig?
Gör den ofarlig och försök njuta av den istället.
... Det är bara jul en gång per år och en jul gör dig inte
fet, en jul gör inte att du klarar dig utan mat i ett år
eller att du ens behöver klaga på hur mkt du ätit denna jul
bara för att det blivit någon slags "trend" att göra det.
Njut istället. Gäller alla, med eller utan ätstörningar."

Ja, det är precis som att det har blivit någon slags trend att beklaga sig över matintaget under julen. Jag tycker i sådana fall inte alls om den trenden och jag vill absolut inte vara en del av den. Tyck, tänk och känn vad ni vill, men dela för allt i världen inte med er av allt till omgivningen. Det finns trots allt många som njuter av den goda maten och vägrar ha dåligt samvete över det. Punkt slut.

KOMMENTARER:

  • Marion säger:
    2011-12-29 | 23:49:58
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Julen ska ju absolut inte handla om ångest vare sig det gäller mat,pengar eller annat. Det är ju lite en konst att kunna leva i nuet och inte tänka på vad som kommer sen. Bara njuta av den härliga högtiden och att få vara tillsammans.

Kommentera inlägget här: