mindfulnessmamma

Det ska ju vara mycket nyttigare...

Kategori: Må bra


Nyttigare hit och nyttigare dit. Jag blir så trött. Och ibland blir jag bara bedrövad.

Jag och dottern var på restaturang idag och åt middag. Vid bordet intill sitter en mamma med sin dotter. Jag råkar då höra henne göra beställningen. "Och så wokade grönsaker istället för potatisen. Det ska ju vara mycket nyttigare..."

Vad var det du sade inför din unga dotter alldeles precis
, tänkte jag omedelbart. Där värderades livsmedel och ställdes mot varandra. Där klasssades något som nyttigare än något annat. Där fastslogs att man ska välja efter vad som sägs vara nyttigt och inte efter vad man faktiskt tycker bäst om eller är sugen på för tillfället-när man går på restaurang. Kanske var det just där och då nyttighetsbegreppet introducerades för första gången för den flickan av hennes egen mamma.

Det här var ett sånt där ibland när jag blev bedrövad. Vuxna bör tänka efter mycket mer än så där när vi pratar om mat och ätande med och inför våra barn. Kanske tycks det här vara en liten sak, men någon gång sås fröet till den vildvuxna taggiga planta vi helst vill slippa se bland våra barn och unga.

KOMMENTARER:

  • Marion säger:
    2011-12-01 | 22:07:49
    Bloggadress: http://marionsblogg.blogg.se/

    Fy så hemskt, att folk inte kan tänka efter.

    Och ska man inte få äta precis vad man vill på restaurang utan att tänka på nyttighet. Då om någon gång.

Kommentera inlägget här: