mindfulnessmamma

En tänkvärd julhälsning

Kategori: Tänkvärda ord


Det kom i dagarna en julhälsning,
en julhälsning fylld med tänkvärdheter.
En julhälsning som innehåller just precis sådana där ord
som jag tycker så mycket om.
Sådana där mitt-i-prick-ord,
som jag gärna lägger till min ordsamling.

Njut av julen gott folk,
njut av att vara tillsammans
och detta som den här texten handlar om,
är något att ta med sig, inte bara till juldagarna,
utan även på sin fortsatta väg i livet.


Stundens glädje

Det finns en särskild sorts glädje i att hänge sig i stunden.
Som barn gör då de kastar sig handlöst in i sin lek och glömmer tid och rum.
Det behöver inte vara något märkvärdigt som tar en i anspråk.
Vardagen kryllar av tillfällen att njuta av det enkla och finna sig i det man gör; laga mat, städa, arbeta i trädgården, röja på vinden, rensa fisk, sy i en knapp, spika upp en tavla, laga en cykel.
Det är inte vad man gör som är det mest väsentliga utan hur närvarande man är i det man gör.
Varje stund rymmer en ny möjlighet.
 Att slukas av en uppgift är ett sätt att vila hos sig själv.



De här orden får mig att tänka på mindfulness,
att vara mindful i det vi gör.
Så enkelt det kan låta,
att vara i nuet, att acceptera saker och ting som de är,
men ack så svårt det kan vara.
Men hur det än är så kan vi öva upp dessa förmågor,
de kan variera över tid.
Acceptera att det ibland går lättare
och att det ibland är riktigt, riktigt svårt.

Kommentera inlägget här: