mindfulnessmamma

Mjölk- och glutenfritt...

Kategori: Må bra


Jag är ännu mer inne i djungeln av allergimat. Numera äter jag helt mjölk- och glutenfritt, eller egentligen är det vete jag undviker men det gör att det ofta blir helt glutenfritt som t ex med pasta.

Jag inser ännu mer hur mycket dyrare det är med allergimat än vanlig mat, men det är bara att acceptera, bara att gilla läget.


Den här havregurten funkar alldeles utmärkt till frukost tillsammans med lite hallon och lite sådana här goda spröda Boveteflingor.

Boveteflingor Ekologisk 375g B&P


Nya smaker, nya kombinationer och en ganska stor dos uppfinningsrikedom!  

Jag tar tacksamt emot tips på mat som är mjölk- och vetefri och på bra-att-tänka-på-grejer.

KOMMENTARER:

  • Johanna säger:
    2011-08-16 | 19:39:09

    Tänk på att allt som innehåller fruktos/glukossirap kan innehålla vete om det inte uttryckligen står att den är baserad på majs. Så tex vissa pålägg och piggelinglass och många godissorter går bort för en veteallergiker. Kung Markatta har bra godisprodukter med rena råvaror, bra för alla, även ickeallergiker!

    Tack för en inspirerande och bra blogg!

  • Jenny (blogginnehavaren) säger:
    2011-08-16 | 21:21:23

    Kul att du tycker om min blogg! Det gör mig glad!



    Vad komplicerat det där lät... Piggelinglassar! Det trodde jag var lugnt med. Har ett par personer i min omgivning som är glutenintoleranta som äter Piggelin, så jag trodde det var grönt. Pålägg? Känner att jag behöver läsa på mer...

  • Johanna säger:
    2011-08-17 | 12:36:48

    Mina barn har några kompisar som är allergiska mot vete, mjölkprotein, ägg och soja. Så jag har helt enkelt fått läsa på en del för att våga bjuda på något när de är här och leker! Och vad jag fattat är det mer komplicerat att vara allergisk mot vete än glutenintolerant. Ska du äta glass som mjölk-och veteallergiker är det oatly som gäller! Lycka till!

  • Jenny (blogginnehavaren) säger:
    2011-08-17 | 17:11:55

    Ok! Tack för info-men isglass? Tänk att de sätter till vete även där... Om du är glutenintolerant tål du väl inte heller vete, så därför tänker jag att bara avstå vete är lindrigare än att behöva avstå ännu fler sädeslag.

Kommentera inlägget här: