mindfulnessmamma

Mindfulness och nybörjaryoga

Kategori: Mindfulness



Under hela den här veckan har Luleå Kommun en hälsovecka för alla sin anställda. Det finns massor av aktiviteter att välja på under hela veckan med en verklig bredd på utbudet. 

Jag hittade ganska direkt något jag föll för, nämligen mindfulness och nybörjaryoga. Jag har gått på många mindfulnessklasser tidigare för den här sjukgymnasten som höll denna klass så jag visste redan innan att jag tycker om hennes sätt att arbeta.

Det var 1 ½ timme som började med rörelseyoga, hela tiden med fokus på andningen. Att hitta sitt andningsankare, att betrakta andningen, gör mig lugn och närvarande. Andningen är ett verktyg som hela tiden finns med oss, var vi än går, varför det är så fantastiskt att lära sig att använda sig av andningen på just det här viset.  




Sedan fortsatte vi med kroppsscanning, liggande på golvet. Kroppscanning är något som börjar tycka om allt mer. Tidigare kunde jag uppleva stress av att bara ligga ner och betrakta allt vad som händer och sker i kroppen, hur allt är just nu, här och nu, utan att göra någonting alls förutom att vara närvarande i det. Betrakta en kroppsdel, känna hur det känns utan att röra på den.

Jag inser nu alltmer vilket häftig känsla det kan ge att zooma in kroppen så totalt, kroppsdel för kroppsdel. Ibland håller jag fokus länge, ibland tappar jag fokus tidigt i scanningen. Det är så det är och det är okej. Det är olika från gång till gång och bara att fortsätta följa med i övningen när jag kommer tillbaka. Man ska inte sträva efter att nå ett särskilt mål när man övar, utan man ska se det just som den övning det är.




Avslutningsvis gjorde vi en sittande uppmärksamhetsträning. Så svårt, så svårt jag har tyckt att detta är och nu kan jag sitta inbalanserad på stolen med stolt hållning och uppskatta att vara med mig själv och stunden, i stunden.

Det visar att allt inte behöver vara som det är just nu för evigt. Det som är svårt en dag och till och med kan kännas omöjligt att uppnå kan någon annan gång, en tid senare, vara hur naturligt och behagligt som helst. Det är väl fantastiskt om något!



KOMMENTARER:

  • Marko säger:
    2011-08-31 | 19:03:41
    Bloggadress: http://mininsikt.se

    Vad spännande! Själv har jag testat lite enklare mindfulness och meditation hemma, dock är det inte jättelätt och jag tror att det är bra att få guidning.

    Yoga tycker jag är bäst att göra med en riktig instruktör så att man gör rätt från början får ett hum om hur man ska gå till väga. Tänkte ta en nybörjarkurs under hösten.

  • Jenny (blogginnehavaren) säger:
    2011-08-31 | 20:01:44

    Ja, att få guidning är bra och att gå på någon klass/kurs av något slag med jämna mellanrum är bra om inte annat för att hålla igång träningen. Det är en fråga om att ta sig tid när man är hemma och ska öva på egen hand.

Kommentera inlägget här: