mindfulnessmamma

Jag blir så trött på den här dubbelmoralen...

Kategori: Må bra


Idag har läst artiklar och blogginlägg om de så kallade hälsotidningarna... kritiska röster mot dessa tidningar och om aspekten om dubbelmoral i dessa tidningar.

När jag sedan gick igenom posten hittade jag där tidningen I Form som jag tog en provprenumeration på några nummer av-och jag kan med all säkerhet säga att det här numret blir det sista, det absolut sista jag numret jag kommer att skaffa mig av denna tidning.




Dubbelmoralen är slående redan när jag tittar igenom omslaget...

Högst upp med inte särskilt iögonfallande text kan jag läsa: "Nej till ätstörningar, ja till hälsosam balans" för att lite längre ner i röd text se orden Gå ner 500 gram i veckan, med underubriken så här lätt sätter du fart på din fettförbränning.

Jag blir så trött på den här dubbelmoralen! Jag kommer ihåg ett nummer av Amelia, ett nummer jag höll i min hand för flera, flera år sedan. I delen av tidningen som kallas Special fanns ett stort reportage om en tjej som tillfrisknat från sin ätstörning. Jag minns att jag var så glad över det fina reportaget de gjort om henne, men sedan gick luften ur mig... På uppslaget efteråt, med reklam om nästa nummer, kunde jag inte undgå de skarpa bokstäverna i orden Platt mage på 28 dagar...

Kommentera inlägget här: