mindfulnessmamma

Bärcobbler-bärkaka

Kategori: Ätbart


Idag testade jag ett nytt recept, mycket enkelt och mycket gott! Vi grillade och bjöd mor, far och bror på middag och denna kaka fick avsluta sittningen.

Bärcobbler-bärkaka

500 g drupfrysta hallon och blåbär
1 tsk majsstärkelse
100 g smör eller margarin
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
2 dl socker
1 msk bakpulver
2 ½ dl mjölk

Tina bären om de är frysta.
Sätt ugnen på 175 grader.
Lägg bären i en ugnssäker form. Blanda bären med majsstärkelsen.
Smält matfettet. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner matfettet och mjölken och rör till en slät smet.
Lägg smeten på bären. Sätt formen mitt i ugnen ca 40 minuter.
Servera Cobblern med vaniljglass.




Jag använde endast hallon denna gång och det blev jättebra! Hallon och choklad är en utmärkt kombination tycker jag.




Istället för vaniljglass serverades Oatlys vaniljsås!

På receptet står det att detta recept är för 4 portioner, vilket jag har lite svårt att förstå. Som desert kan kakan räcka upp till det dubbla antalet tycker jag.



Kommentera inlägget här: