mindfulnessmamma

Mindfulnessmamman boktipsar om...

Kategori: Mindfulnessmammans boktips



HITTA HEM TILL DIG SJÄLV
-108 lektioner i mindfulness

Författare: Jon Kabat-Zinn




På en gång när jag upptäckte den här boken blev den en riktigt favorit för mig. Den finns oftast med i min handväska för att jag i stunder när jag känner att jag har tid, när jag vill ta mig tid, ska kunna läsa ett stycke eller två.

Jon Kabat Zinn är en av de viktigaste personerna när det gäller mindfulness. Han är läkare och i sin forskning kring samspelet mellan kropp och medvetande integrerar han österländska metoder med västerländska synsätt.

Några rader på bokens baksida beskrivs boken så här:

" Hitta hem till dig själv innehåller 108 korta  texter med kloka iakttagelser som leder till självkännedom. Tydligare än någonsin visar här Jon Kabat-Zinn sambandet mellan vår psykiska och fysiska hälsa och mindfulness."

Jag rekommenderar varmt denna lilla vackra bok. Det är en bok som är så mycket mer än bara en bra bok.

De här orden ur förordet beskriver denna bok så bra:

"Jons verk ska avsmakas långsamt, som en teceremoni.
Det ska avnjutas helt och fullt: här och nu-
så som vi lär oss genom att vara närvarande.
Det är just i de stunder då vi inte jäktar,
inte dömer och inte reflekterar
som det sanna i hans ord berör våra hjärtan.
Det är i lugn och tyst introspektion
som visdomen i hans ord skänker mening och hopp till världen."


Kommentera inlägget här: