mindfulnessmamma

Vi är inte våra tankar

Kategori: Mindfulness


Nej, vi är inte våra tankar. De är inte en spegelbild av verkligheten. De stämmer inte alltid överens med hur det verkligen förhåller sig. Det är så lätt att dras med, att tro att det vi tänker stämmer. Att det är sant. Det är sant tillika att det är vår tanke, men inte sällan är det just bara vad det är-vår tanke. Inte verkligheten.

Ju mer vi förstärker vår tanke med att också tänka att det är sant, att det är så, desto större del av vår verklighet blir den, vår inbillade verklighet. Till slut är det så och vi tror ingenting annat. Vi har sagt det till oss själva så många gånger, att det vi tänker stämmer, att det till slut blivit till en sanning.

Det är lättare sagt än gjort att förändra den bild av verkligheten vi skapat till oss själva, även om vi vill. Det är så svårt då vi verkligen, inte bara tror, utan också säger oss veta att det är så. Om bilden ska förändras för oss behöver vi kanske hjälp med att få en annan bild av verkligheten presenterad för oss. Inte ens då behöver det vara lätt. Vi kanske inte vill lämna det vi känner till, men ibland mår vi bra av det. Våra tankar är inte alltid snälla mot oss själva.

Det handlar om att vilja förändra. Om att vilja åtminstone försöka ge en annan tanke en chans att få lite utrymme. Om att våga. Om att våga lämna. Om att ge något nytt en chans, prova ta andra ord i sin mun, även om man just då inte ens håller med ett endaste dugg. Att öppna dörren på glänt, om än skeptiskt till om den nya tanken kan vara något att ha.

För ett tag sedan kom jag till en vändpunkt. Jag var i en av salarna på gymmet, på ett Afro-pass, en ny källa till glädje i mitt liv. Rörelseglädje. Jag såg mig själv i spegeln och i mitt huvud dök orden upp. Som från ingenstans. Som att poletten plötsligt trillade ned.



Jätten i spegeln är inte jag.



Om tankar en gång fått bli till verklighet kan också nya tankar bli det.


KOMMENTARER:

  • Nina säger:
    2010-12-30 | 12:54:09
    Bloggadress: http://nmisaxon.blogspot.com

    Underbart inlägg!

  • Jenny (blogginnehavaren) säger:
    2010-12-30 | 13:45:09

    Tack för det Nina!

Kommentera inlägget här: