mindfulnessmamma

Medicinen mot julstress

Kategori: Mindfulness






Det är lätt hänt att stressa upp sig, att låta sig stressas upp, att stressa upp sig själv-om man inte är uppmärksam. Då, när man känner hur stresspiralen är igång, hur du själv snurrar fortare och fortare i den, då är det lättare sagt än gjort att kliva ur den, att stanna upp.

Det är när signalerna om att du har klivit in i spiralen, att du gått runt i den några varv, att du är på väg att fortsätta följa spiralens spår, det är då du ska stanna upp, iaktta vad som faktiskt händer och sker, vad som händer i din kropp.
Vad är det du håller på med, egentligen?
Är det här vad du vill, egentligen?
Observera det som faktiskt sker och välj!

I advents- och juletider är det mycket jag vill göra, mycket jag vill hinna med. Jag har insett att jag kan hinna med mycket-men inte samtidigt. Det blir inte bra att försöka få in så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Jag har provat det och det är inte lyckat-för någon.

Välj din jul. Välj er jul.
Välj och välj bort.
Gör en sak i taget.
Vi får välja bort, säga nej-
även i dessa tider.
Planera, utan glömma bort att lämna utrymme till att bara vara.
Överplanering kan ge brist på luckor till det viktiga varandet.

Välj bort julstressen-
den finns faktiskt inte,
om vi inte vill ha den.

Välj en god jul.


KOMMENTARER:

  • Åsa säger:
    2010-12-06 | 13:08:43

    Mycket tänkvärda ord! Får alltid en lugnande känsla i kroppen när jag läser din blogg, den är som medicin för mig. :-)

  • Jenny (blogginnehavaren) säger:
    2010-12-06 | 15:56:16
    Bloggadress: http://mindfulnessmamma.blogg.se/

    Åh,tack snälla gulliga du! Det värmer!

Kommentera inlägget här: